از کجا باربی مفصلی بخریم
نوشته شده توسط : نازی

باربی ایده آل دختران
اخیرا،نامه رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که در آن خطاب به روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور بر لزوم جلوگیری از فروش عروسک های باربی تاکید شده بود.البته این اولین بار نیست که فروش باربی در ایران ممنوع اعلام می شود چون همیشه فروش این نوع عروسک در ایران با چالش همراه بوده است. با این حساب، چرا مسئولان در ایران تا این حد از رواج یکی از پرفروش ترین اسباب بازی های دنیا نگران هستند؟

آیا تنها مغایرت این عروسک با ارزش های ایرانی اسلامی دلیل این مخالفت است؟ این عروسک محبوب چرا مایه نگرانی است؟

باربی از کجا آمد
باربی مخفف اسم باربارا، فرزند مبتکر اولین عروسک باربی است. حدود ۵۵ سال پیش در سال ۱۹۵۹ روث هندلر؛ مادر باربارا متوجه شد که دخترش به جای بازی با عروسک هایش که همه به شکل نوزاد و دختربچه بودند، مشغول بازی با عروسک های کاغذی دست سازی است 

که به آنها نقش زنان بزرگسال را داده است.

روث متوجه شد که در باراز اسباب بازی، عروسکی به شکل زن بزرگسال برای بازی کودکان وجود ندارد. این ایده منجر به تولید و فروش اولین عروسک باربی ساخته کمپانی متل در نمایشگاه بین المللی اسباب بازی در همان سال شد.

عروسک باربی به دو شکل عادی و کلکسیونی تولید می شود. باربی عادی تاکنون در لباس ۱۰۸ شغل مختلف و همراه با تعداد بی شماری لباس، زیورآلات و کیف و کفش برای بازی کودکان و نوجوانان طراحی شده است.در آمریکا به طور متوسط، هر دختر سه تا ۱۱ ساله، ۱۰ عروسک باربی دارد. باربی های کلکسیونی با لباس های فاخر تولید می شوند که بیشتر اوقات لباس این باربی را طراحان معروف مد دنیا طراحی می کنند. بعضی از باربی ها با چهره زنان سرشناس نیز ساخته شده اند.

در دنیا ۱۰۰ هزار کلکسیونر حرفه ای باربی وجود دارد که هر یک در سال به طور متوسط ۲۰ عروسک می خرند. تخمین زده شده که تاکنون بیش از یک میلیارد عروسک باربی در ۱۵۰ کشور جهان فروخته شده است و همه اینها یعنی باربی در چند دهه گذشته، نقش مهمی در تغییر و حتی تخریب ارزش ها و ذهنیت کودکان سراسر جهان داشته است. اما این تنها یک روی سکه است چون در سال های اخیر بحث های بسیار زیادی درباره تاثیر مخرب این عروسک ها مطرح شده است.





:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: